Arii de interes

Am uitat parola
Voteaza
 Newsletter
DEZVOLTAREA CAPACITATII PENTRU EDUCATIA PENTRU CETATENIE ACTIVA

  Educatia pentru cetatenie active inseamna un set de practici si de activitati al caror scop este de a pregati cat mai bine tinerii si adultii pentru a participa activ la viata comunitatii prin asumarea si exercitarea drepturilor si responsabilitatilor lor in societate. Cu alte cuvinte, CA inseamna sa invatam cum sa devenim cetateni si cum sa traim intr-o societate democratica.
CA este o experienta care se deruleaza pe durata intregii vieti, si scopul sau final este de a pregati oamenii si comunitatile pentru participare civica si politica1 cu respectarea drepturilor si asumarea de responsabilitati si valorizeaza diversitatea sociala si culturala. Aceste caracteristici subliniaza faptul ca CA este, in primul rand, un obiectiv major al politicilor educatiei. Prin urmare, ea trece dincolo de practicile educationale, de diferitele continuturi sau metode de invatare a democratiei si se distinge de orice disciplina scolara (instruire sau educatie civica). Ca scop educational, CA este orientata valoric, promovand, in intregul sistem de educatie, principiile si valorile democratiei si drepturilor omului (cum ar fi, demnitatea umana, egalitatea, solidaritatea, nondiscriminarea, pluralismul

  CA se deruleaza pe durata intregii vieti, in toate circumstantele si in orice forme ale activitatii umane. Este permanenta, in sensul ca intervine pe durata intregii vieti si in toate aspectele vietii; trebuie mentionat ca CA include o serie de contexte de invatare in si in afara institutiilor formale (de exemplu, educatia nonformala si informala, parintii si familia, comunitatea).Totusi, scoala este principala institutie in care se realizeaza CA. Intrucat permite invatarea sistematica a cunostintelor legate de cetatenie, faciliteaza practicarea timpurie a stilului de viata democratic (participare, negociere colectiva, reprezentare), este o institutie de interes public, obiect al controlului public si al controlului calitatii, este un spatiu al legii, unde diferiti actori lucreaza impreuna si convietuiesc, este o organizatie care se auto-conduce si se auto-dezvolta.
  CA corespunde proceselor si obiectivelor de predareinvatare. Este o forma de alfabetizare care se refera la informarea si intelegerea a ceea ce se intampla in viata publica, a fi "lucid", a cunoaste si a intelege, a gandi critic si a judeca independent situatia locala, nationala, europeana si mondiala. CA este un proces de invatare sociala, invatare in societate, despre societate si pentru societate. Abilitatile si competentele specifice CA acorda o egala importanta cunostintelor, valorilor, atitudinilor si capacitatilor de actiune si de participare intr-o societate democratica si multiculturala.

  Pentru dezvoltarea competentelor specific CA, sunt necesare atat metode de educate bazate pe cunostinte, cat si metode bazate pe practica/ actiune. Acestea se concentreaza asupra celui care invata, valorizeaza experienta sau situatia sa, ii incurajeaza autonomia si responsabilitate n procesul de invatare, in mediul scolar si in societate. CA se realizeaza prin abordari educationale multiple, intercorelate, cum sunt: educatia civica, educatia pentru drepturile omului, educatia interculturala, educatia pentru pace, educatia pentru dezvoltare durabila, educatia globala, educatia pentru media etc. Ca si in alte domenii de educatie, principalul rol al profesorilor este de a transmite cunostinte si de a fi un reper in invatarea continuturilor CA, precum si in formarea de valori, capacitati, atitudini si interactiuni. De asemenea, profesorul este purtatorul unor principii si reguli, oferind astfel fundamentele democratiei. In cele din urma, profesorul - prin atitudinile si comportamentele sale transmite elevilor principiile CA. Contextul scolar este, de fapt, un set de medii si de situatii de invatare, in care se realizeaza educatia pentru cetatenie democratica. Include o varietate de situatii de invatare:
 ♦ conducere si management (leadership and management): linii de politica a educatiei, procesele interne de adoptare a deciziilor, distributia puterii/ autoritatii, conducerea, impartasirea responsabilitatilor, raspunderea publica, scheme de autodezvoltare, planificare, monitorizare si evaluare institutionala, comunicare, alocarea resurselor, sentimentul proprietatii si al posibilitatii de actiune;
 ♦ etosul scolii sau activitatile de zi-cu-zi ale comunitatii scolare: activitati de grup, simboluri dominante, reprezentarea autoritatii, climatul scolar, liderii informali, relatiile interetnice;
 ♦ participarea elevilor in: consiliile scolii, "parlamente" ale elevilor, grupuri de interese ti de presiune, activitati de voluntariat, activitati de tineret, viata comunitatii, activitati media;
 ♦ relatii: invatarea de la egali/ colegi, medierea si consilierea,curriculum-ul ascuns (invatarea informala si interpersonala), comunitatile online, relatiile elev-elev, profesor-profesor, profesor - parinti, profesor - elev, director-profesor, legatura dintre scoala si comunitate;
 ♦ activitatile din clasa de elevi: metode si materiale auxiliare, evaluarea si notarea, stilurile didactice, disciplina, atmosfera, rolurile, lucrul in grup, activitatile extracurriculare, nonformale, rezultatele invatarii scolile transmit, in mod sistematic si profesional, cunostinte specifice/ specializate si permit achizitionarea timpurie a unor abilitati sociale, culturale, a unor competente pentru viata, intr-un climat complex de invatare. Pentru a avea succes, scolile trebuie sa adere la aceleasi principii ca si curriculum-ul pentru CA. Activitatile de predare invatare si climatul scolii trebuie sa fie coerente. Aceasta presupune un proces de dezvoltare a capacitatilor specifice, care vizeaza intreaga scoala/ in viata scolii si urmareste sa obtina o varietate de competente manageriale si de conducere, inclusiv cunostinte, abilitati, valori si atitudini. Acest proces de dezvoltare de capacitati trebuie sa consolideze participarea, drepturile si responsabilitatile, diversitatea - factori cheie ai invatarii cetateniei si democratiei.

  trimis de Shirl, la data de 27 May 2016 12:05
I cannot tell a lie, that really hepdel. http://ltqaehwmgh.com [url=http://giypttuqjg.com]giypttuqjg[/url] [link=http://kutpfasfl.com]kutpfasfl[/link]
  trimis de Tisha, la data de 26 May 2016 05:05
That inshigt would have saved us a lot of effort early on.
  trimis de Jaylene, la data de 25 May 2016 22:05
Your post has moved the debate fowadrr. Thanks for sharing! http://exugph.com [url=http://vhebbczfkm.com]vhebbczfkm[/url] [link=http://cbauebgix.com]cbauebgix[/link]
  trimis de Cade, la data de 25 May 2016 01:05
I'm so glad that the innretet allows free info like this!
  trimis de Chiana, la data de 24 May 2016 12:05
Super jazzed about getting that knowwho-.