Arii de interes

Am uitat parola
Voteaza
 Newsletter
Editorial
Pledoarie pentru educaţia extracurriculară pentru cetăţenie activă
27 mai 2016

 

Pledoarie pentru educa┼úia extracurricular─â pentru cet─â┼úenie activ─â

Gânduri la finalul implement─ârii proiectului 

ACTIV- Asociativitatea cet─â┼úenilor tineri - investi┼úie în viitor

 

  De┼či Legea Educa┼úiei Na┼úionale reglementeaz─â componenta educativ─â nonformal─â, ┼čcoala româneasc─â implementeaz─â cu mare dificultate orice proiect educa┼úional din aceast─â categorie deoarece resursa uman─â a formatorilor nu este suficient de preg─âtit─â pentru dezvoltarea unor activit─â┼úi de educa┼úie care pretind mai mult decât cunoa┼čterea unui domeniu ┼čtiin┼úific.

     În momentul în care am acceptat s─â fac parte dintre profesorii coordonatori ai proiectului Educa┼úie Extracuricular─â pentru Cet─â┼úenie Activ─â eram destul de sceptic─â în leg─âtur─â cu rezultatele acestui proiect, cu impactul pe care ar putea s─â-l aib─â proiectul în comunitatea în care-mi desf─â┼čor activitatea didactic─â.

 Aceast─â atitudine era reflectarea temerilor mele c─â voi putea s─â imprim un spirit civic în comunitatea de care apar┼úin, s─â disloc acea apatie general─â atât a profesorilor , dar mai ales a elevilor care refuzau s─â r─âmân─â la ┼čcoal─â dup─â programul orelor de curs chiar dac─â se anun┼úau activit─â┼úi interesante, nonformale.

   În luna decembrie  2011 am implementat un proiect de activit─â┼úi care se adresa elevilor ai c─âror p─ârin┼úi erau pleca┼úi în str─âin─âtate. M-am gândit c─â fiind atât de mul┼úi copii cu asemenea probleme a┼č putea s─â le ofer câteva sfaturi venite de la speciali┼čti, pe care nu le pot ob┼úine altfel decât prin intermediul ┼čcolii sau a institu┼úiilor specializate la care îns─â pu┼úini apeleaz─â. ┼×tiam c─â în liceul nostru sunt mul┼úi elevi orfani, cu p─ârin┼úii divor┼úa┼úi sau cu familii dezmembrate din cauza acestei migra┼úii în str─âin─âtate. M─â confruntam ┼či eu ┼či ceilal┼úi profesori cu problemele acestor elevi care absentau de la ┼čcoal─â, sau aveau un comportament violent, antisocial, ori unii dintre ei manifestau o mare apatie, tulbur─âri psihice ┼či chiar un limbaj ┼či un comportament libertin. Am dat vina tot timpul pe familie sau pe lipsa unei familii cu principii s─ân─âtoase, care s─â-i educe pe ace┼čti elevi. 

  Dar m-am întrebat care mai este rolul ┼čcolii de azi dac─â nu face ceva pentru aceste cazuri, de copii, de adolescen┼úi pierdu┼úi între o familie dezbinat─â ┼či o ┼čcoal─â mult prea formal─â, care doar cuantific─â num─ârul de absen┼úe ┼či de cazuri de violen┼ú─â f─âr─â ca m─âcar s─â încerce s─â stea de vorb─â cu ace┼čti copii despre necesit─â┼úile lor.

 ┼×i atunci, ca r─âspuns am proiectat un num─âr de activit─â┼úi prin care ace┼čti adolescen┼úi s─â aib─â parte de o consiliere ca la carte, cu un psiholog , cu un doctor, cu un specialist în consilierea antidrog.

    Am aplicat un chestionar de selec┼úie pentru a putea vedea care sunt elevii care chiar au nevoie de aceste activit─â┼úi, ┼či am selectat 35 de elevi care doreau s─â participe la activit─â┼úile proiectului Activ.

  Cea mai mare surpriz─â am avut-o din partea unor elevi care s-au oferit voluntari ┼či care au preluat misiunea de a coordona toate aceste activit─â┼úi, chiar dac─â, în mod previzibil cerusem ┼či ajutorul unor cadre didactice, colegi, care m-au ajutat s─â ducem la bun sfâr┼čit aceast─â ini┼úiativ─â, în ni┼čte momente destul de dificile pentru mine.

   Elevii voluntari, de┼či nu erau dintre cei 4 inclu┼či în grupul de ini┼úiativ─â al proiectului EECA, au preluat îns─â responsabilitatea de a se ocupa de coordonarea elevilor din grupul ┼úint─â, de a aranja sala EECA din liceu, de a fotografia ┼či filma activit─â┼úile, chiar de a monitoriza prezen┼úa elevilor la activit─â┼úi sau impactul pe care-l au activit─â┼úile asupra lor prin aplicarea unor chestionare de impact.

  Cele 5 activit─â┼úi ale proiectului Activ au vizat - mai întâi o consiliere de grup cu elevii care aveau probleme emo┼úionale, disfunc┼úii comportamentale sau care nu erau obi┼čnui┼úi s─â socializeze, s─â comunice, ┼či de aceea am încercat s─â-i aducem în contexte reale care s─â-i apropie suflete┼čte, s─â se creeze acea empatie ┼či comportamentul asertiv. 

   Apoi am invitat un doctor specialist în planing familial, care pornind de la un film a ini┼úiat o dezbatere pe tema sexualit─â┼úii, a problemelor pe care le au elevii care ┼či-au început via┼úa intim─â, oferind adolescen┼úilor r─âspunsuri la întreb─ârile lor în leg─âtur─â cu riscurile bolilor cu transmitere sexual─â, sau în leg─âtur─â cu o sarcin─â nedorit─â. 

    La a treia activitate elevii s-au întâlnit cu un inspector de la Centrul de prevenire, evaluare ┼či consiliere antidrog. Pornind de la un film care prezenta tineri consumatori de droguri ce-┼či relatau calvarul prin care au trecut, s-au pus în discu┼úie aceste cazuri, atr─âgându-se aten┼úia asupra pericolelor consumului de droguri sau de etnobotanice. Tot în cadrul acestei activit─â┼úi, un agent de la Poli┼úia de proximitate a prezentat elevilor câteva modalit─â┼úi prin care se pot proteja de persoanele r─âu-voitoare, de g─â┼čtile ce racoleaz─â fete sau de anturajele cu practici antisociale.

Urm─âtoarele dou─â activit─â┼úi s-au axat pe asocierea elevilor din grupul ┼úint─â, pe implicarea lor în activit─â┼úi de crea┼úie ┼či colaborarea pentru a preg─âti un spectacol  cu ocazia s─ârb─âtorilor de iarn─â

   Elevii au creat felicit─âri ┼či scrisori pe care le-au adresat p─ârin┼úilor pleca┼úi de acas─â, au creat un afi┼č de prezentare a proiectului Activ, ┼či dou─â plan┼če cu impresii de la activit─â┼úile proiectului ┼či o poveste cu mesajul lor de s─ârb─âtori.

 

    Spectacolul din jurul Bradului de Cr─âciun i-a emo┼úionat pe to┼úi c─âci s-au cântat colinde, s-au interpretat scenete, s-au citit cele mai impresionante scrisori ┼či mesaje c─âtre p─ârin┼úi, iar la final to┼úi elevii acestui grup care a suferit zic eu o modificare de atitudine, de comportament , au cerut ca ┼či în anul viitor s─â participe la asemenea activit─â┼úi extracuriculare. 

 

           Nu m-am a┼čteptat la acest impact atât de pozitiv din partea elevilor, iar discu┼úiile pe care le-am avut cu unii dintre ei de atunci, sau interesul celor care s-au implicat ca ┼či coordonatori m-au f─âcut s─â în┼úeleg c─â este nevoie de asemenea proiecte, c─â elevii nu resping activit─â┼úile extracuriculare dac─â ele sunt bine gândite ┼či mai ales dac─â elevii con┼čtientizeat─â c─â ei sunt proprii lor formatori, implicându-i în toate fazele unui proiect. Cred c─â suntem datori cu asemenea interven┼úii în via┼úa copiilor, cred c─â este nevoie s─â-i sensibiliz─âm ┼či pe ei s─â devin─â mult mai implica┼úi în via┼úa ┼čcolii, a colegilor lor cu mai pu┼úin noroc în via┼ú─â, sau chiar în via┼úa comunit─â┼úii.

   Acest proiect Educa┼úie Extracuricular─â pentru Cet─â┼úenie Activ─â, implementat de ARDR în cele 12 comunit─â┼úi din jude┼úul Gorj, ne-a ar─âtat felul în care putem fi dasc─âli cu adev─ârat dincolo de specialitatea fiec─âruia, felul în care putem atrage tinerii spre via┼úa comunit─â┼úii, dar ┼či modalitatea prin care ne putem finan┼úa viitoarele ini┼úiative ce privesc educa┼úia extracuricular─â.

   Am avut o experien┼ú─â de formare personal─â destul de bogat─â, am cunoscut oameni interesan┼úi cu care am colaborat ┼či de la care am avut foarte multe lucruri de înv─â┼úat, cu mul┼úi desigur c─â voi continua s─â colaborez în alte proiecte, ┼či cred c─â de-a lungul celor 2 ani de când lucr─âm împreun─â pentru a atinge obiectivele proiectului, ne-am dezvoltat fiecare ┼či am înv─â┼úat s─â fim cu adev─ârat ni┼čte cet─â┼úeni activi, solidari ┼či mai ales cu ini┼úiative sociale.

 ┼×coala românesc─â are nevoie de asemenea proiecte de educa┼úie extracuricular─â nu doar pentru c─â ele creeaz─â o atmosfer─â de colaborare între partenerii educa┼úionali dintr-o comunitate, ci mai ales pentru c─â propune o alternativ─â viabil─â la educa┼úia formal─â, currricular─â, devenind o component─â necesar─â pentru o educa┼úie complementar─â, coerent─â de care tinerii au nevoie înainte de a p─âr─âsi b─âncile institu┼úiilor ┼čcolare.

 

  trimis de Tangie, la data de 27 May 2016 12:05
The abliity to think like that shows you're an expert http://lrivdk.com [url=http://ckjaktc.com]ckjaktc[/url] [link=http://pcsxduq.com]pcsxduq[/link]
  trimis de Roxanna, la data de 26 May 2016 05:05
Arecilts like this just make me want to visit your website even more.
  trimis de Caro, la data de 25 May 2016 22:05
Gosh, I wish I would have had that inrtimaofon earlier! http://ysdspx.com [url=http://falolow.com]falolow[/url] [link=http://ismmidzinna.com]ismmidzinna[/link]
  trimis de Cactus, la data de 24 May 2016 11:05
Pretty section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Anyway I├óÔéČÔäóll be subscribing to your feeds and even I achievement you access contestinsly quickly.
  trimis de Fatoumata, la data de 05 Oct 2014 12:10
My experience is dferfient. People who are not close friends are usually nice, such as saying Happy Birthday, which I know it's only because of the reminder.There was once I de-friend someone who's friend of quite a number of my friends. He kept sending me advertisement of his music studio, which I found very annoying. After a while, he wanted to add me again. Though annoying, I still accept it. After all, it's a small world. http://mmfyoqh.com [url=http://mqorglq.com]mqorglq[/url] [link=http://qrxbkktfkea.com]qrxbkktfkea[/link]
  trimis de Sofian, la data de 03 Oct 2014 12:10
I will immediately ctluch your rss feed as I can not find your e-mail subscription link or newsletter service.Do you have any? Please allow me recognize so that I couldsubscribe. Thanks.my webpage
  trimis de Valeria, la data de 02 Oct 2014 18:10
salam agha man sabte nam kardam vase wimax mige az 3rah moitni pardakht koni pole wimaxo karte sharj,kartaye shetab,va hesabe banki mikham bedonam ba karte sharj chejori bayad pardakht kard 94toman bayad pardakht konam http://ylbcsy.com [url=http://tkbdfu.com]tkbdfu[/url] [link=http://nxipldl.com]nxipldl[/link]
  trimis de Casper, la data de 01 Oct 2014 17:10
It was dark when I woke. This is a ray of suhesinn.
  trimis de Jin, la data de 30 Sep 2014 12:09
Short, sweet, to the point, FREeaEx-ctly as information should be!